homeDNA is onderdeel van ECI Software Solutions
Sluiten
Nieuws en updates Dossier as-built- kwaliteit bewaken in meerdere fases homeDNA

Dossier as-built: kwaliteit bewaken in meerdere fases

03 oktober 2017

De verschillende modules en apps van homeDNA zijn los te gebruiken, in combinatie met elkaar en als één integraal systeem. Als organisatie bepaal je zelf wat van toepassing is en of je voor bepaalde functies koppelt met andere pakketten. Ook kun je ervoor kiezen om in een later stadium uit te breiden met één of meerdere modules of apps. Het gebruik van homeDNA als integraal systeem heeft een aantal voordelen. In praktische zin faciliteer je met een integraal systeem de communicatie met kopers tijdens het gehele proces en tussen collega’s en partners. Een integraal systeem heeft echter ook een aantal structurele voordelen, bijvoorbeeld met betrekking tot het bewaken van kwaliteit. Het concept “dossier as built” speelt in deze werkwijze een belangrijke rol. We lichten graag even toe hoe dit concreet in zijn werk gaat.

Dossier as-built tijdens kopersbegeleiding en realisatie

De laatste jaren is er, zeker in het hogere marktsegment, een ontwikkeling naar steeds meer keuzevrijheid voor de koper. Bouwkundige koperskeuzes kunnen in veel gevallen worden meegefinancierd in de hypotheek en worden al in een vroeg stadium gemaakt. Deze ontwikkelingen en het ontstaan van flexibele bouwsystemen leiden ertoe dat de woningen binnen één project of zelfs één rij sterk van elkaar kunnen verschillen. Tekeningen en koperskeuzes die door de kopersbegeleider en de koper zijn gemaakt, zijn digitaal beschikbaar op de bouwplaats voor uitvoerders en eventuele onderaannemers. Dit voorkomt miscommunicatie en doublures, en zorgt ervoor dat er door alle partijen nauwkeurig gewerkt kan worden aan de realisatie van een woning op maat. Er kan altijd gecontroleerd worden of er daadwerkelijk wordt opgeleverd waar de klant voor heeft gekozen.

Dossier as-built tijdens oplevering en service

Kwaliteitsmeldingen tijdens de realisatie, voorschouw- en opleverpunten worden op bouwnummerniveau vastgelegd. De historie van een specifieke woning is indien nodig altijd te raadplegen. Mochten er onverhoopt in de garantiefase problemen ontstaan, dan kan er altijd even worden gekeken of een reparatiemelding een bepaalde voorgeschiedenis heeft. Ook bij routinematige servicebezoeken tijdens de garantiefase heeft een woningdossier veel voordelen. Naast het faciliteren van de communicatie met de bewoner over het probleem en de serviceafspraak, biedt het woningdossier ook gedetailleerde informatie over de installaties en de unieke constructie van de woning aan de servicemedewerker. Dit is handig bij het uitvoeren van eventuele garantiewerkzaamheden, maar ook een praktisch naslagwerk voor de eigenaar van de woning.

Rapportages en evaluatie

Een integraal systeem helpt niet alleen bij het bewaken van de kwaliteit van een individuele woning. Doordat alle keuzes en meldingen op een eenduidige manier worden vastgelegd, wordt het ook mogelijk om op projectniveau en projectoverstijgend niveau te evalueren. Kwaliteitsmeldingen tijdens de realisatie en servicemeldingen in de garantieperiode registreer je per stabucode en eventueel ook per leverancier. Zo wordt het inventariseren van terugkerende knelpunten eenvoudig en kun je gericht sturen op verbetering. Ook de reactiesnelheid op meldingen is te monitoren. Bovendien zijn er automatische reminders in te stellen voor het behandelen en terugmelden van meldingen. Dit helpt bij het sturen op doorlooptijden.

Het gebruik van een woningdossier als spil in de communicatie en informatievoorziening van alle belanghebbenden, biedt je organisatie heldere handvatten om te werken aan de bewaking van je interne kwaliteit en de kwaliteit van eventuele toeleveranciers.

Contact

ECI | HomeDNA
Philipsstraat 9
3833 LC Leusden
Telefoon: 0318-548648
E-mail: info@homedna.nl

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan hier uw e-mailadres achter.