homeDNA is onderdeel van ECI Software Solutions
Sluiten
Nieuws en updates De ochtend van… Sjoerd

De ochtend van… Sjoerd

28 oktober 2019

Vandaag stellen we Sjoerd aan je voor. Hij is lead developer voor homeDNA.

8:10 Koffie
Om mijn werkdag rustig te kunnen beginnen ben ik meestal iets eerder en drink ik een kop koffie met mijn collega’s. Dan hebben we even tijd om over de spierpijn op te scheppen, die we gisteravond opgelopen hebben tijdens het fitnessen. Om half 9 start mijn werkdag.

8:30 Bug fixen
Nadat de koffie op is, is het tijd om aan de slag te gaan. Het allereerste dat ik ’s morgens doe is kijken of er bugs zijn binnengekomen. Meestal is er niets aan de hand, maar toevallig is er vannacht een error binnengekomen: “ErrorException: get_object_vars() expects parameter 1 to be object…” Gelukkig blijkt het een error afkomstig van de testomgeving, dus geen paniek. Via het versiebeheersysteem controleer ik wie deze wijziging heeft gedaan. Vervolgens ken ik de taak toe aan de juiste collega om het probleem te verhelpen. Dankzij het gebruik van onze testomgeving vangen we de meeste bugs al af voordat ze in de productieomgeving meegaan. Als je wilt weten hoe we precies werken, lees dan ons artikel over de OTAP-methode nog even na.

Na het afhandelen van de binnengekomen error, open ik mijn mail om te zien of er vragen, opdrachten of afspraken zijn gemeld sinds gisteravond. Het eerste wat ik zie is een email van mijzelf aan mijzelf: “Sjoerd, vergeet niet om bij de update van de MijnHuis app de YouTube-link toe te voegen aan nieuwsberichten.” Ik was gisteren namelijk bezig met een aantal grote core aanpassingen in de app. Bij thuiskomst bedacht ik me dat ik deze nieuwe functionaliteit ook wel direct kon meenemen met de update. Kleine moeite voor mij en wel zo leuk voor de gebruikers!

8:45 Nog een probleem oplossen
Met de komst van het nieuwe iOS 13 en Android 10 komt er binnnenkort een aantal functionaliteiten te vervallen. Om te voorkomen dat we daar in de MijnHuis app last van gaan krijgen, zijn we nu al bezig het doen van aanpassingen. Helaas bleek die deze keer wat ingewikkelder, want na de aanpassingen kun je geen foto’s meer toevoegen via de MijnHuis app! Gelukkig hab ik dat al gezien tijdens het ontwikkelen en kunnen de problemen worden opgelost nog voordat het de interne tests in gaat.

10:30 Deployen naar app store
Nu ik heb gecontroleerd of de MijnHuis app correct werkt, ga ik aan de slag met de deployment. Dit houdt in dat de app wordt gecomprimeerd naar een geschikt formaat voor Apple en voor Google. Vervolgens kan ik de app aanmelden bij het development platform van beide partijen. Het is belangrijk om dit op tijd te doen, want Apple hanteert een strikt goedkeuringsproces: bij iedere update van een app controleert ze handmatig of de app goed genoeg is om aangeboden te mogen worden in de app store.

11:00 Tickets en sprints
Na het voltooien van de deployment open ik het ticketsysteem. Hier komen bugs binnen, maar ook wensen van gebruikers en van onszelf. Deze worden maandelijks ingepland in een zogenoemde ‘sprint’. Bugs die worden gemeld, worden altijd aan de huidige sprint toegevoegd waardoor deze bijna nooit langer dan een dag open staan.

Benieuwd hoe mijn middag verloopt? Dat vertel ik je vrijdag in de volgende blog!

Contact

ECI | HomeDNA
Philipsstraat 9
3833 LC Leusden
Telefoon: 088 – 6363950
E-mail: rhc-eu-info@ecisolutions.com

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan hier uw e-mailadres achter.